Det finns möjlighet för privatpersoner, företag och föreningar att använda kommunens mark för exempelvis ett evenemang, gatuförsäljning, torgmöten eller för att sätta upp byggnadsställningar. För att nyttja kommunens mark för annat ändamål än vad den är avsedd för behövs oftast ett tillstånd eller annan form av markupplåtelse.
Om platsen som ska användas är offentlig plats behöver du ett polistillstånd enligt ordnings-lagen. En offentlig plats är exempelvis allmän väg, gata, torg, park eller annan plats som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål. Om platsen ska användas för att anordna en sammankomst eller tillställning som är öppen för allmänheten,
till exempel demonstration, högtidsfirande eller tivoli, ska du i stället söka tillstånd hos polisen för allmän sammankomst eller offentlig tillställning.
Även andra platser som i kommunens lokala ordningsföreskrifter har jämställts med offentlig plats och kräver polistillstånd. Se nedan för exempel. Tillstånden krävs för att myndigheterna ska kunna bevaka ordning, trafik och säkerheten för allmänheten.
Ansökan för ovan nämnda ändamål görs till polisen. Polisen vänder sig då till kommunen,
som markägare, för yttrande. Kommunen har rätt att ställa villkor och även avslå ansökan,
om verksamheten anses vara olämplig. Innan du ansöker hos polisen är det därför fördelaktigt om du kontaktar kommunens handläggare för att få ett förhandsbesked om hur kommunen ser på din planerade verksamhet. Följ guiden nedan för att underlätta processen.
I de fall där kommunen inte är markägare måste du som sökande vända dig till respektive fastighetsägare för att få tillstånd att nyttja marken.
Du behöver inte tillstånd från Polisen om platsen används tillfälligt, i obetydlig omfattning,
samt utan att inkräkta på någon annans tillstånd. Det kan till exempel vara när skolklasser
och ungdomsrörelser säljer bullar och majblommor. Kontakta Charlotte Cederlöf via mejl charlotte.cederlof@varmdo.se, för att rådgöra om vad som gäller.
Önskar du nyttja annan kommunal mark som inte utgör offentlig plats behöver ett nyttjanderättsavtal upprättas. För mer information se Arrendera kommunens mark nedan eller kontakta Anna Sand vi mejl anna.sand@varmdo.se så hjälper vi er vidare.
Tänk på att även andra tillstånd kan behövas, beroende på vilken typ av verksamhet det gäller. Om din användning påverkar trafiken eller framkomligheten måste du exempelvis ansöka om en Trafikanordningsplan (TA-plan) hos kommunen. Det innefattar både gator, trottoarer och gång- och cykelvägar. Andra tillstånd som kan bli aktuella är bygglov och livsmedelstillstånd.
Du behöver polistillstånd för att använda offentlig plats, så som en väg, gata, torg, park eller liknande som allmänheten använder. Det gäller oavsett vem som äger marken.
Det är Polisen som ger tillstånd. Vilket tillstånd du ska söka beror på vad du planerar att göra och om det kommer att orsaka folksamling. Nedan kan du se exempel på olika ändamål som vanligtvis kräver tillstånd.
Även andra platser som i de lokala ordningsföreskrifterna jämställs med offentlig plats kräver polistillstånd. Dessa är:
Mer information finns på Polisens webbplats:
Använda offentlig plats−sök tillstånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Mer information finns på Polisens webbplats:
Offentlig tillställning−sök tillstånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Mer information finns på Polisens webbplats:
Allmän sammankomst−sök tillstånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du behöver inte ha tillstånd från Polisen om platsen används tillfälligt, i obetydlig omfattning, och utan att inkräkta på någon annans tillstånd. Det kan till exempel vara när skolklasser och ungdomsrörelser säljer bullar och majblommor. Kontakta Charlotte Cederlöf via mejl charlotte.cederlof@outlook.com för att rådgöra om vad som gäller.
Mer information finns på Polisens webbplats.
Innan du ansöker behöver du känna till de krav som ställs på dig. Beroende på den verksamhet du tänkt dig kan det behövas ytterligare tillstånd. Ta också reda på om platsen är lämplig för den verksamhet du tänkt anordna. Fundera exempelvis igenom
Om du använder kommunens mark behöver du känna till de regler och villkor som gäller för markupplåtelser. För mer information, läs här:
Kommunens skog och mark Öppnas i nytt fönster.
Du bör också ta del av kommunens lokala ordningsföreskrifter.
Kommunens lokala ordningsföreskrifter , 1.3 MB, öppnas i nytt fönster.
För mer information, se nedan information
Bygglov Öppnas i nytt fönster.
Livsmedelsverksamhet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Anmäl och registrera din verksamhet via e-tjänst:
Anmälan om registrering av livsmedelsverksamhet. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du har en registrering i annan kommun samt har din huvudsakliga verksamhet där och bara besöker Värmdö kommun tillfälligt, behöver du inte anmäla igen.
Registreringsbeviset behöver du alltid ha med dig när du säljer livsmedel.
Du som sökande ansvarar för att alla nödvändiga tillstånd finns innan du startar.
När du har samlat information om din verksamhet och har en plan för hur verksamhet ska se ut och bedrivas, är det dags att ansöka om tillstånd.
Kommunen kan lämna ett förhandsbesked på om platsen är ledig aktuellt datum samt
rådgöra för om platsen är lämplig för tänkt ändamål. Kontakta Charlotte Cederlöf via
mejl charlotte.cederlof@varmdo.se. Därefter ansöker du om tillstånd hos Polisen.
Ansökan skickas till Polisen.
Du hittar dem på Polisens webbsida:
E-tjänster och blanketter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Exempel på information som krävs i ansökan:
Polisen tar ut en avgift för din ansökan, se Polisens webbsida för aktuell avgift. Din ansökan kommer att behandlas först när du har betalat avgiften till Polisen.
Om du använder kommunens mark ska du även betala en markhyra (taxa/avgift). Taxan är beslutad av kommunfullmäktige med stöd av kommunala avgiftslagen (1957:259). Avgiftens storlek bestäms utifrån typ av ändamål samt hur länge platsen avses nyttjas.
Tänk på att avgiften tas ut utifrån den period som tillståndet anger, oavsett om platsen nyttjas eller inte.
Polisen går igenom din ansökan. Om du avser använda kommunens mark (som kommunen förvaltar) vänder sig polisen då till kommunen för yttrande.
När kommunen får ansökan från Polisen granskas den och en handläggare kan kontakta dig för att få kompletterande uppgifter. Kommunen har rätt att ställa villkor och även avslå ansökan om verksamheten anses vara olämplig.
När ansökan är komplett bedöms den utifrån flera faktorer. Det kan vara:
Lämna därför in din ansökan i god tid innan tänkt start för din verksamhet.
När du har fått din ansökan godkänd kan du börja sätta upp din verksamhet. Du som sökande ansvarar för att alla nödvändiga tillstånd finns innan du startar. Du har ansvar för att verksamheten bedrivs i enlighet med de tillstånd du fått och att stadsmiljön påverkas så lite som möjligt. Du som tillståndshavare är ersättningsskyldig enligt skadeståndslagen för skador som vållas på kommunens mark och anläggningar, samt skador som drabbar tredje man.
Om du använder kommunens mark ska du även betala en markhyra (taxa/avgift). Taxan är beslutade av kommunfullmäktige med stöd av kommunala avgiftslagen (1957:259).
Avgiftens storlek bestäms utifrån typ av ändamål samt hur länge platsen avses nyttjas.
Se Taxa för användning av allmän plats 2024 . , 139.6 kB, öppnas i nytt fönster.
Tänk på att avgiften tas ut utifrån den period som tillståndet anger, oavsett om platsen nyttjas eller inte.
När du avslutar ditt tillstånd har du ansvar för att återställa marken till ursprungligt skick, det vill säga i det skick marken var i innan du började nyttja området. Det kan därför vara bra att fotografera ytan innan etablering samt efter avetablering. I vissa fall bokar kommunen en för- och efterbesiktning.
Tänk även på att hantera eventuellt avfall från din verksamhet.
Välkommen att ansöka igen!
En del av kommunens mark arrenderas ut, exempelvis till privatpersoner, företag eller föreningar. Marken nyttjas bland annat till odling, bete, parkering, masshantering, båt-
klubbar och föreningsverksamhet.
Är du intresserad av att arrendera mark eller har frågor om kommunens arrendatorer
kan du höra av dig till oss på samhällsbyggnadskontoret genom att mejla till Anna Sand anna.sand@varmdo.se eller kommunen på varmdo.kommun@varmdo.se