Hos de flesta hushåll i Värmdö hämtas hushållsavfall och matavfall i kärl.
I skärgården hämtas samma avfall i säckar.
När det är snö och kallt fryser avfallet lätt fast i sopkärlen. Kontrollera så att dina matavfallspåsar inte har fastnat och peta i sådana fall loss dem innan du ställer ut ditt matavfallskärl för tömning.
Se också till att det är snöröjt och halkfritt runt avfallskärlen så att avfallshämtaren kan rulla kärlen fram och tillbaka till sopbilen. Även sidlastarsopbilen har problem att tömma om avfallskärlen inte står fritt. Borsta bort snön från locket och kontrollera att locket inte frusit fast.
Hjälp avfallshämtarna så att de kan göra sitt jobb. Som fastighetsägare har du ett ansvar för att de ska kunna hämta ditt avfall.
Kärlen är utrustade med ett datachip, som registrerar varje tömning och gör den rörliga kostnaden rättvis och miljöeffektiv.
Du kan välja att ha ett kärl där du lägger allt ditt hushållsavfall eller så väljer du att sortera ut ditt matavfall och får ett särskilt kärl för det. Det finns tre storlekar på kärl för avfall att välja mellan: 190, 240 och 370 liter. För matavfall gäller 140 liter.
För de som har taxan 16 hämtningar per år gäller detta:
Om ditt kärl inte blivit hämtat trots korrekt placering, kan du anmäla utebliven sophämtning tidigast arbetsdagen efter. För att anmälan ska behandlas måste den inkomma senast tre arbetsdagar från ordinarie hämtdag. Vid godkänd reklamation sker hämtning senast arbets-dagen efter att anmälan inkommit
Klicka på länken nedan för att se din hämtdag.
Hämtdagar för privatpersoner i enbostadshus , 336.6 kB, öppnas i nytt fönster.
Sopbilarna har två fack − ett för restavfall och ett för matavfall. Kärlen töms vid samma tillfälle vilket innebär färre transporter och mindre utsläpp.
Om du vill börja matavfallssortera beställer du ett matavfallsabonnemang.
Länk till e-tjänsten Beställ matavfallsabonnemang Länk till annan webbplats.
Båda kärlen ska vara placerade ute vid körbar väg med öppningen ut mot körbar väg vid fastighetsgräns. Vägen bör vara minst 3,5 meter bred och ha en fri höjd av 4,7 meter. Träd och annan växtlighet får inte inkräkta på vägbredden eller den fria höjden!
För att sopbilen ska komma fram och tömma kärlen behöver grenar från buskar och träd som sticker ut över vägen klippas.
Illustrationen nedan visar den höjd och bredd som gäller för att sopbilen ska komma fram på ett säkert sätt för att tömma kärlen.
Du som bor i skärgården kan ha hämtning vid enskild brygga eller välja att lämna ditt hushållsavfall till en central uppsamlingsplats.
För att kunna lämna ditt hushållsavfall på en central uppsamlingsplats behöver ni vara fem eller flera fastighetsägare som lämnar på samma plats.
Sandhamn och Möja har hämtning året runt. För övriga öar skiljer sig hämtningen åt sommar- och vintertid.
Som fastighetsägare är du ansvarig för att din brygga som används vid sophämtningen hålls i sådant skick att entreprenören kan angöra utan att skada varken sig själv eller bryggan.
Avståndet från angöringsplatsen till säckstället ska inte överstiga 10 meter. Att hämta hushållsavfall och latrin är ett tungt och smutsigt jobb - särskilt i skärgården där många fortfarande lämnar sitt avfall i säckar. Avfall som kan orsaka stick- eller skärskador måste förpackas väl, till exempel grillspett. Observera att din sopsäck aldrig får väga mer än 15 kilo. Beställ hämtning av en extra säck om du har mer avfall.
Som service till det rörliga friluftslivet (båtfolk och turister) finns det ett 40-tal sopmajor som kommunen ansvarar för. I sopmajorna finns en del för avfall och del med torrdass eller tank.
E-post: varmdo.kommun@varmdo.se, telefon: 08-570 470 00.